En tanke som slog mig...

Eftersom det inte blev så mycket arbete för Dumle idag, och därmed inte heller så mycket att blogga om, tänkte jag skriva några rader om en liten tanke som slog mig igår när jag skrittade hem Dumle från ridhuset...

Ni som följt bloggen länge känner kanske igen att vi hade "problem" med att Dumle var lite "plankig" och "konstant högerställd" i höstas??
Dessutom grymt obalanserad, men allt går ju att jobba med...

Tanken som slog mig igår, när jag skrittade brbacka på Dumle, var hur oerhört mjuk han har blivit i kroppen på sista tiden. Lätt att ställa och forma både åt höger och åt vänster, han har otroligt lätt för att "jobba rätt", och dessutom är kondition och styrka tusen gånger bättre.

Det måste betyda att vi är på rätt spår. Än är vi dock inte "i mål", han behöver fortfarande bli lite starkare, samt lite "vuxnare", men det kommer nog med tiden.
Jag tror att det träningsprogram som vi la upp för honom i vinter har varit "rätt" för honom. 2 vilodagar i veckan, och jobbet har bestått av lite hårdare dressyrpass och fartiga uteritter, blandat med lite "barnridning", dvs han har fått gå med de "små" på promenader.
Jag är ganska övertygad om, att promenaderna med småtjejerna är nödvändiga och otroligt nyttiga för Dumle!! Att han mår bra av att få bära lite lättare last emellanåt, i samband med skrittpass. Det ger honom mera, än ifall jag skulle gå ut och promenera honom själv, utan något på ryggen alls, även om de promenaderna också behövs.

Vi är iallafall otroligt tacksamma för att vi har förmånen att "låna in" dessa små ryttare, även om dom i sin tur känner att dom är tacksamma för att dom får låna honom av oss. Det blir liksom en "win-win-situation" - ALLA får ut något av det!


JÄTTE-TACK TJEJER, för att ni finns i Dumles liv och vardag. Ni är guld värda, och till otroligt stor hjälp i Dumles utveckling! <3


Kommentarer
Postat av: Maria

Tack, och tack själva för att vi får låna Dumle! <3 Något som slog mig när vi kratsade hovarna,är hur mjuk och fin han är i muskler och senor. Där stod han helt avslappnad och bakhoven följde lätt med tills bakbenet var maximalt bakåtsträckt. Ingen stel skånk där inte! :)

2012-04-18 @ 23:09:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Besokstoppen