Uteritt!

Idag har jag och Dumle polat i skogen... Eller, vi var faktiskt osams en hel del, kanske för att jag prövar nya "taskiga" saker...;-P
Som Kajza nämnt har det hänt någon gång att han kört upp huvet i luften och bara dragit. Ett BIG nono! Så idag utrustade jag honom med, förutom sadel och träns, ett "straffsnöre". En rem som går från sadelgjorden, mellan frambenen genom nosgrimman och till ryttarens hand. Typ en gramantygel, fast sitter inte i hästens mun, och man använder den endast som stöd vid behov.
Sagt och gjort, vi begav oss ut i skogen. I skritten och traven var Dumle utomordentligt fin idag, Jobbade på bra och tyckte nog att turen var skitkul. I galoppen gjorde han först ett försök att dra iväg, och då kortade jag upp remmen. OJSAN! Helt plötsligt blev det inte alls lika kul att galoppera iväg, och han höll sig på mattan och jag släppte efter i remmen. han försökte även dra en gång efter det, men när samma sak hände gav han upp litegrann... Bra, för man slipper bråka med honom i onödan, utan han får själv känna att det inte är en så bra idé att fara iväg på egen hand.
Vi jobbade också med lite sidförflyttningar, mest i skritt men också litegrann i trav. I början så tröck han mest emot och började studsa, men när han väl förstod och gick undan för skänkeln gick det toppenbra. I slutet var han till och med så lyhörd att jag bara behövde flytta benet litegrann och sitta till i sadeln för att få några sidosteg. Duktig kille som fattar snabbt!
I övrigt var det härligt väder ute, ponnyn var pigg och glad även fast han gått hårt igår, och det var riktigt kul att rida idag. :-D
En nästan 2 år gammal bild på Dumle med Julia på ryggen. Nyinriden var han då. <3
//Hedda

Kommentarer
Postat av: Maria

Åh, rackarns finurliga matte som överlistar påhittiga ponnyn. :D

2012-03-01 @ 06:00:56
Postat av: Helena - djurskötare

Såå söt!

2012-03-01 @ 10:39:05
URL: http://www.tendea.se/djurvakt

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Besokstoppen