18 November 2011

Hedda bloggar!
Var i stallet imorse och gjorde både Dumle och Gromit, vilodag idag.Var dock ut och pussade på lill-D i hagen, och han kom och ville mysas lite... men måste hitta en sax någonstans och ansa "skägget" lite på honom, han ser juh inte klok ut under hakan!

idag tänkte jag blogga lite om en av Dumles stallompisar: Lill-hingsten Cazphian Zäta!

Han föddes i Juni 2009, och i lite mer än 2 veckor hade vi nattvakat och väntat på "föliset". Och c:a klockan halv 9 en måndag kväll kom han! Ett litet fuxfärgat hingstföl, sååå lik mamma!


Cappie och Zeph.

sen ska jag erkänna at jag missat väldigt många viktiga moment i Cappies liv. Dumle flyttade ju inte in i lilla stallet förrän i maj 2010, och före det var varken jag elelr kajza så speciellt involverade i föliset, annat än att man då och då kikade på honom i hagen för att han var söt.
men när Dumle flyttade in fick man stifta bekantskap med fölet igen, som då hade hunnit växa på sig till en betydligt större kille. "stallets skräck" också, eftersom han haft lite busfasoner för sig när man hanterat honom. Tex så vill han tugga på allt när man leder honom till-från hagen, han kan vara rejält jobbig att snöra på grimman, och han hade en period då han mer än gärna viftade med frambenen mot en. han betedde sig som en häst helt enkelt. ;-D
 
Cappie på bete 2010. En busig liten hingstkille! <3

Cazphian är även inkörd, men hade ett litet trauma med vagnen förra året, så han körs inte längre. Dock är han mycket jobbat på lina och från marken av sin matte.

I Juni(?) i år var det dags att påbörja nästa träningsmoment. Han skulle sittas in, och det var Malin som tagit på sig uppdraget. Hon satt även in Cappies storebror Quite Zepecial.
Dock blev det inte som planerat, då Cappie inte alls ville ha Malin på ryggen, så han snörde henne så hon gjorde illa svanskotan. Några dagar efteråt åkte även hans matte i backen när hon red sin andra häst, och bröt armen. så det blev aldrig någon insutten Cappie i somras.
men, i oktober skulel det försökas igen. Malin är just nu väldigt konvalecent, så jag fick förfrågan om jag ville hjälpa. Klart jag ville, men nervöst var det och jag måste erkänna att jag skakade i knäna de första gångerna. ;-P 
Men hittills har det gått bra, han har reagerat någon gång, både på att jag klängt på honom samt att jag suttit på och han har sett mina ben dingla på bägge sidor. men han sköter sig RIKTIGT bra, och jag är inte ett dugg orolig nu när jag "rider" på lill-killen. och i takt med att han tränar och får göra nya saker så blir han också lättare att hantera för alla i stallet.
och så fort det nu fryser på ordentligt är det även inplanerat en kastrering av Lill-hingsten, och då kommer han ju självklart att få en paus i arbetet.

 
Här hänger jag på Cazphian typ 3:e gången.

Här sitter jag på honom för första gången: http://www.facebook.com/profile.php?id=100000639082388#!/photo.php?v=312711485421362

Här rider jag honom med tyglar första gången: http://www.facebook.com/profile.php?id=100000639082388#!/video/video.php?v=316669078358936

och den här filmen är tagen idag, jag rider Cappie själv i ridhuset för allra första gången, och vi travar uppsuttet för andra gången. http://www.facebook.com/profile.php?id=100000639082388#!/video/video.php?v=320415294650981

Förhoppningsvis kommer det mer uppdatering om Cappies framsteg, och jag ska försöka få in lite fler presentationer om Dumles stallkompisar senare!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Besokstoppen