Dagens Ridpass!

Idag har Dumle fått jobba ordentligt (och hans matte också...).

När jag hade mockat inne+hage och fixat iordning maten tog jag in honom. han kom direkt när jag ropade på honom, gulle-gubben. <3 Såhär lätt att fånga har han aldrig varit, hoppas bara att det håller i sig!

När jag hade "klätt på honom" ledde jag honom på asfaltsvägen bort till korsningen, så han skulle få skritta fram utan ryttre på ryggen. han var jätteslö, gick knappt framåt, utan ville bara gå i diket och äta gräs. *morr* Fick smacka, smacka, smacka och smacka lite till...

När vi svängt in på ridvägen så satt jag upp, och lät honom trava på lång tygel fram till tunneln. Fick fortsätta mitt smackande, för titt som tätt saktade han av och försökte vända hemåt. Lata lilla buspownie!!

Det gick mycket bättre när vi kom ut på andra sidan tunneln och bort mot skogen. Då tände han till och blev lite småbusig. Travade fort fort, benen gick som trumpinnar, och när vi kom till raksträckan där vi brukar galoppera så sparkade han bakut och taktade i sidled. Så jag lät honom galoppera, men höll ihop honom lite, så det blev lite kontrollerat iallafall.

Klättrade uppför älgtornsbacken, och det tyckte han var jättejobbigt! Travade sista lilla biten,och skrittade sen in på småstigarna som leder bort mot hoppslingan.
och när vi kom dit, då blev Dumle helt lyrisk!! Började återigen takta och skutta, så jag lättade bara på tyglarna och lät honom gå. Hindrena är ju inte så stora, bara 30-40 cm höga, så det ska mycket till för att han ska "slå ihjäl sig" om han springer för fort.

Efter första rundan red vi tillbaka till början, och på vägen så passade jag på att bygga om och höjja upp några av skutten, så de låg på ca 50 cm. Då skärpte lille killen till sig lite, kändes mer kontrollerat och vi fick ett bra flyt!
Tog även hela rundan en tredje gång, och då höjde jag upp ett hinder så det blev kanske 55-60 cm, och det tyckte Dumle var roligt! han kastade sig över det, och drog en bakutspark efteråt. Bus-kille. <3

Vi passerade genom vattengraven på hemvägen, och där höll jag faktiskt på att åka i backen. Han är ju van vid den, brukar stanna och dricka, lunka igenom och ta ett litet skutt upp. men idag bestämde han sig för att trava ner till den, och väl vid kanten så tog han 2 kvicka galoppsprång och sen ett BAUTASPRÅNG upp ur vattnet. Tur att han har man att hålla i, annars hade jag blivit blöööt... ;-P

Dumle var ganska svettig när vi kom hem igen, och vi hade ju varit ute i typ 1½ timma. Tiden går fort när man har roligt!

Imorrn blir det lugnt arbete för Dumles del. Ev ska vi försöka ta oss iväg och bada någonstans.
Mer om det imorrn.

Sommar-Dumle. <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Besokstoppen