Världens Bästa Hopp-Pownie?? <3

Hopptränat idag, och herregud, så bra det gick!!
Mitt mål med min ponny idag, var att han skulle gå på framåt, hoppa alla hinder, och framförallt tycka att det var KUL!!
.
Från början var han dock inte så "på". Skulle hoppa ett kryss som stod på medellinjen, och då började han lite snyggt med att springa på sidan om. Hm... ingen bra start.
Men när jag väl slöt om med benen, och red fram till hindret med jämt stöd i båda tyglarna - Hoppade han jättefint! Och han fortsatte i galopp efter, vilket han sällan gör om man inte "gasar upp" honom ordentligt. Duktig!
.
Sen skulle vi hoppa två små hinder (Upphöjda bommar för Dumle) på böjt spår, med 1 galoppsprång emellan. Blev lite huvudbry för Lilleman till att börja med, försökte springa lite på sidan, bryta av och titta lite etc. men när vi tagit det några vändor, så blev han varm i kläderna, lyckades med att bara ta ett galoppsprång emellan, och bjöd faktiskt hela vägen igenom. Otroligt nöjd!
.
Sen hoppade vi två linjer på böjda spår. Från början ville han inte riktigt - Hade ingen riktig bjudning, och ingen fart heller för den delen. Koncentrationen var inte på topp - Han kikade mest efter vars han hade Pluto någonstans.
Fick säga åt honom på skarpen en gång, och efter det så skärpte han till sig. Hoppade igenom de två linjerna några gånger, och därefter avslutade vi med att rida en liten bana.
Då var han så pass säker, så han bjöd mot hindrena, hoppade i galopp och rättade galoppen själv efteråt.
Hinderhöjden var väl 40-45 cm, men det är ju alltid lågt man börjar, även när man siktar mot toppen.
.
Min känsla både under och efter ridpasset var riktigt bra - Det kändes verkligen att Dumle gick från klarhet till klarhet, man riktigt såg den lilla "glödlampan" tändas ovanför huvudet på honom när han förstod vad det var vi ville ha ut av honom idag - Hoppa hinder!
Tror dessutom att han hade kul, för han kändes inte alls "anti", som han kan göra ibland när det inte händer så mycket.
.
Är som sagt otroligt nöjd med Dagens Hoppträning. Jag har ju ridit ganska mycket för Kicki förut, och hon är så otroligt duktig på att förklara och "få det att funka", plus att hon har himla roliga övningar också! =)
Hoppas verkligen att vi får tillfälle att vara med och träna för henne fler gånger. Helst nu meddetsamma, om jag fick bestämma. Men jag tror nog att Dumle sover ganska gott i sin box efter Dagen, och kommer nog ha lite träningsvärk imorrn. Han blev ändå rätt trött. Älsklingen min.
.
Fick tyvärr varken bilder eller film, så därför får ni "bara" en arkivbild på Världens Bästa Pownie:
Min Älskade, underbara lilla Hopp-pownie! <3

Kommentarer
Postat av: viktoria

så söt han är :D

2012-03-17 @ 21:32:26
URL: http://viktoriavanamnet.blogg.se/
Postat av: Maria

Från åskådarplats syntes det också tydligt när han förstått hur slipstenen skulle dras. :) Så himla duktig och söt. <3 Om vi kommer och kikar någon fler gång ställer jag gärna upp och fotar eller filmar?

2012-03-17 @ 22:09:16
Postat av: Anonym

Gud vad söt han äär! :D Vad är det högsta han har hoppat med och utan ryttare? :)

2012-03-17 @ 23:14:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Besokstoppen